Nem csak fotózok, de tanítom is a fotózást, sőt rengeteget írok róla. Érthető módon a fotós szakkifejezések használata nekem már mindennapos dolog. Persze nem volt ez mindig így: kezdőként nekem is kínainak hangzott a szakzsargon. Fotózással most barátkozóknak készítettem az alábbi szójegyzetet: a leggyakoribb szakszavak és magyarázatuk. Remélem segítek ?
Aranymetszés
Az aranymetszést már az ókor óta használják a művészek, de ezt az aránypárt a természetben is sokszor felfedezhetjük. Az aranymetszés szabályai szerint az egész úgy aránylik a nagyobbik részhez, ahogy a nagyobbik rész a kisebbikhez. Az így komponált képek tetszetősebbek a szemnek.
Aranyóra
A napnyugta vagy napkelte előtti utolsó órát nevezzük aranyórának. Ekkor a legszebbek a fények, talán ez a legjobb időszak a fotózásra.
Backfókusz
A backfókusz nem összekeverendő a hátlapi fókuszgombbal! A backfókusz azt jelenti, hogy a géped az éles tartományt hátrább helyezi a beállítottnál. Természetesen létezik ennek az ellenkezője is, az ún. frontfókusz. Ha az autofókusz nem működik tökéletesen, akkor az objektívet és a gépvázat újra kell kalibrálni. Mielőtt azonban elrohansz a szakszervízbe, érdemes meggyőződni róla, hogy valóban a gépben van-e hiba. A legtöbb esetben az élességállítási technikák pontosabb használatával is orvosolható a probléma.
Bebukás
A bebukott részek fotód azon pontjai, melyek alulexponáltak, túl sötétek.
Bokeh
A bokeh japán szó, jelentése folt. A fotózásban a kép hátterében megjelenő becsillanásokra használjuk.
Chimping
Szép idegen szó, nincs rá magyar kifejezés. Arra a fotósra használják, aki állandóan a gép LCD kijelzőjét nézegeti, ellenőrzi.
ETTR – Expose to the right
Exponálj a jobb szélre! Elvileg az az optimális, ha a hisztogram csúcspontja éppen középre esik – ugyanakkor az így exponált képek kissé alulexponáltnak tűnhetnek, sok tónus elveszik. Ezért javasolt kissé jobbra exponálni, úgy, hogy a hisztogram csúcspontja a középvonaltól jobbra essen. Az eredmény: alacsonyabb képzaj, több tónus.
Expozíciós háromszög
Az expozíciót három érték határozza meg: a rekesz, az érzékenység és a záridő. Ezt a három tényezőt kell egyensúlyban tartanod. Ha az egyik értéket változtatod, akkor a másik kettőt is újra hozzá kell igazítani, hogy fenntartsd az expozíciós háromszög egyensúlyát. (Az expozíciós háromszögről bővebben itt írtam: Az expozíciós háromszög link https://www.babafotosuli.hu/blog/az-expozicios-haromszog)
Fókuszálás hátlapi fókuszgombbal
Alapesetben az exponálógombot félig lenyomva szoktunk élességét állítani. Lehetséges azonban jobb megoldás a fényképező hátoldalán található AF-ON fókuszgombbal élességet állítani. Ha modellünk mozog, akkor ezzel módszerrel könnyebb éles képeket készíteni, hiszen a fókuszálás és exponálás nem egymás után, hanem egyszerre működik.
Fókuszpont
Kettős jelentése van: egyrészt a kép legfontosabb része, mely vonzza a tekintetünket. Másrészt a kép legélesebb része. Optimális esetben a kettő egybeesik!
F-szám
A rekesz értékét (tudod, a rés az objektíven) az F-szám adja meg.
Gyors objektív
Minél nagyobb egy objektív rekesze, annál gyorsabb. Egy F2.0 vagy F1.2 rekeszértékkel bíró objektív sok fényt képes a szenzorra engedni, így lehetővé teszi, hogy rövid záridővel dolgozz: azaz gyors legyél.
Hisztogram
A hisztogram elsőre bonyolultnak tűnik, de egyáltalán nem az! Egyszerű grafikon, mely jelzi, hogy a képed különböző világosságú pontjai hogyan oszlanak el.
Kelvin
A fény színhőmérsékletét Kelvinben mérjük. A különböző fénytípusok Kelvinértékéről létezik egy skála, melyet használhatunk a fehéregyensúly beállításához. Ha kezdő vagy, akkor ebbe ne bonyolódj bele: használd inkább az előre beállított fehéregyensúly-értékeket.
Képzaj
A képzaj a fotó szemcsézettségét jelenti. A magas ISO érték növeli a képzajt, de előfordulhat alacsony érzékenységnél is, amikor az alulexponált fotót az utómunka során világosítjuk.
Kiégés
A kiégett részek fotód azon pontjai, melyek túlexponáltak, túl világosak.
Kinyitni az objektívet
Az objektívet akkor nyitjuk ki teljesen, ha a lehető legnagyobb rekesszel fotózunk.
Mélységélesség (DOF = Depth of Field)
A mélységélesség (angol betűszóval DOF) jelzi, hogy a fényképnek mennyi része éles. Ha a mélységélesség kicsi, akkor a képnek csak egy szűk része éles. Ha a kép nagy része éles, akkor nagy mélységélességről beszélünk.
RAW
Bár legtöbbször csupa nagybetűvel írjuk, a RAW nem betűszó. Raw, azaz nyers képekről van szó. Ilyen formátumú képeknél mindig szükséges a számítógépes utómunka.
Rekesz
A rekesz az a rés az objektíven, mely a szenzorodra engedi a fényt. (Erről a témáról részletesebben írtam már: Mélységélesség és rekeszelés érthetően link ide: https://www.babafotosuli.hu/blog/melysegelesseg-es-rekeszeles-erthetoen/)
Rekesz-előválasztásos mód
A rekesz-előválasztásos mód egy félautomata programozott mód a fényképezőn. Ebben az állásban Te állítod be a rekesz értékét, a fényképező pedig automatikusan ehhez igazítja a zársebességet és az érzékenységet. Jó választás, ha még csak tanulod a fényképezést mikéntjét, de bizonyos dolgokat már szeretnél magad beállítani.
Rekesz léptetése
Lefelé léptetsz, ha az F-számot növeled (pl F2.0-ról F4.0-ra lépsz) – ilyenkor a rekesz mérete csökken. Ha felfelé léptetsz, akkor a rekeszt nagyobbra nyitod, az F-számot pedig csökkented (azaz F4.0-ről F2.0-ra)
SOOC
(Straight Out Of The Camera – „így jött ki a gépből”): Utómunka mentes fotók.
Uncle Bob
Az az amatőr fotós, aki folyamatosan útban van a hivatásos fotósoknak. Esküvőkön rendszerint számtalan Uncle Bob bukkan fel, akik sokszor akadályozzák a profik munkáját.
Utómunka
Az utómunka a kép utólagos, számítógépen történő feldolgozását jelenti. Ha JPEG formátumban fotózol, akkor a fényképező bizonyos beállításokat automatikusan elvégez. Amennyiben RAW formátumot használsz, akkor a számítógépen Te magad végezheted el az utólagos beállításokat. A profik RAW-ban fényképeznek!
Zársebesség-előválasztásos mód
Félautomata programozott mód: Te állítod be a zársebességet, a fényképező ehhez igazítja a rekesz és az érzékenység értékét.
Legutóbbi hozzászólások